image

۲۵ آبان ۱۴۰۲

قوانین و مقررات اصلی مرتبط با املاک و اراضی

در این مطلب از سایت پراپیژن قصد داریم به مهم‌ترین قوانین و مقررات املاک و مستغلات که می‌تواند روی معاملات بازار مسکن تاثیرگذار باشد اشاره می‌کنیم. با ما همراه باشید.

۱- قانون مدنی

به عنوان پایه و اساس قوانین حقوقی کشور و معاملات و شناخت انواع عقود و اموال غیرمنقول کاربرد دارد.

۲- قانون موجر و مستاجر ۱۳۷۶ و ۱۳۵۶

دو قانون فوق بر روابط استیجاری افراد تسلی دارد و حیطه اختیارات و صلاحیت ها در روابط آنها و همچنین حق سرقفلی و کسب پیشه برخی املاک را تعیین می نماید.

۳- قانون تملک آپارتمان‌ها و آیین نامه آن

این قانون به روابط افراد در املاک و ساختمان های می‌پردازد و حدود و صلاحیت های مالکین و مدیران ساختمان و ...را تنظیم می نماید.

۴- قانون ثبت اسناد و املاک

این قانون نحوه ثبت، قطعه بندی و تقسیم، افراز، اخذ سند در ادارات ثبت اسناد و املاک کشور را مشخص نموده و رسیدگی به اختلافات ثبتی و... در آن مشخص گردیده است.

۵ - قانون پیش فروش ساختمان و آیین نامه اجرایی آن

در این قانون نحوه پیش خرید و فروش آپارتمان و شرایط راجع به آن از جمله نحوه انتقال مالکیت، ضمانت اجرا عدم انجام تعهدات و نحوه حل اختلافات صحبت و بحث شده است.

۶- قانون تجارت

در قانون تجارت نگاهی به شغل دلالی و ضوابط و نحوه کار آنها شده است که به نحویی مشاورین املاک نیز جز این شغل بوده و قوانین مربوط به آنها برایشان اجرا می‌شود، همچنین مواد مرتبط با چک و سفته نیز در این قانون نیز صحبت شده است.

۷- قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها

در این قانون همان گونه که از اسم آن مشخص می باشد به مشخص نمودن نحوه تشخیص و ثبت اراضی با کاربری زراعی، باغی که در خارج از شهر و روستا می باشد و اصولا جهادکشاورزی خصوص آن اقدامات لازمه را صورت می دهد و  نحوه حل اختلافات مربوط به آن پرداخته شده است.

۸- قانون زمین شهری

به طور کلی به تمامی املاک و اراضی محدوده شهر ها که اصولا وزارت مسکن و شهرسازی متولی آنها می باشد و نحوه تشخیص محدوده و انواع زمین ها و... در آن سخن رانده شده است.


قوانین و مقررات